EDUKACJA POLONISTYCZNA
KLASA 1
GŁOŚNE
CZYTANIE
Cel: Potrafię
pięknie czytać.
NaCoBeZU:
· Czytam
prosty tekst wyrazami lub zdaniami, powoli i wyraźnie.
· Wszystkie
wyrazy czytam poprawnie.
· Dłuższe
wyrazy mogę dzielić na sylaby lub literować.
· Staram
się zwracać uwagę na kropkę, znak zapytania, wykrzyknik.
CZYTANIE
ZE ZROZUMIENIEM
Cel: Rozumiem
przeczytaną treść.
NaCoBeZU:
· Odczytuję
znaki informacyjne, piktogramy, uproszczone rysunki
i napisy.
· Rozumiem
znaczenie przeczytanych wyrazów i zdań, dobieram
podpisy do ilustracji.
· Odpowiadam
na pytania związane z tekstem.
· Układam
wyrazy z liter, sylab.
· Układam
zdania z wyrazów, sylab.
RECYTACJA
WIERSZY
Cel: Potrafię
pięknie recytować.
NaCoBeZU:
· Mówię
tekst z pamięci – bez pomyłek i przekręcania wyrazów.
· Mówię
w odpowiednim tempie, głośno i wyraźnie.
· Robię
przerwy na oddech – zgodnie ze znakami przestankowymi
(, . ? !).
PISANIE
Cel: Potrafię
pięknie pisać.
NaCoBeZU:
· Piszę w liniaturze.
· Łączę litery w wyrazach.
· Litery mają kształt, wielkość i
proporcje zbliżone do wzornika.
· Moja
praca jest estetyczna
ORTOGRAFIA
Cel: Potrafię
pisać zdania poprawne pod względem ortograficznym
i interpunkcyjnym.
Przepisywanie
NaCoBeZU:
· Potrafię
starannie przepisać drukowany i pisany tekst.
· Piszę
zgodnie z kryteriami pięknego pisania.
· Unikam
skreśleń i poprawek.
· Wyraz
błędnie napisany przekreślam jedną kreską i zapisuję nad nim
lub obok poprawny.
GRAMATYKA
Cel: Poprawnie
dokonuję analizy i syntezy wzrokowo – słuchowej wyrazów.
NaCoBeZU:
· Wskazuję
dwuznaki i spółgłoski miękkie.
· Wskazuję
samogłoski i spółgłoski w wyrazie lub zbiorze liter.
· Umiem
policzyć głoski i litery w wyrazie, sylabie.
· Dzielę
wyrazy na sylaby i głoski.
KLASA 2 -3
GŁOŚNE CZYTANIE
OPOWIADANIE USTNE
Cel: Potrafię opowiedzieć przeczytaną treść utworu.
NaCoBeZU:
· Przedstawiam w odpowiedniej kolejności najważniejsze wydarzenia z utworu.
· Uwzględniam wszystkich bohaterów;
· Staram się, żeby opowiadanie miało wstęp, rozwinięcie i zakończenie
· Staram się nie powtarzać tych samych wyrazów po kilka razy
PISANIE
· Wskazuję samogłoski i spółgłoski w wyrazie lub zbiorze liter.
· Umiem policzyć głoski i litery w wyrazie, sylabie.
· Umiem policzyć wyrazy w zdaniu, zdania w tekście.
· Dzielę wyrazy na sylaby i głoski.
· Umiem rozpoznać w tekście zdania: oznajmujące, rozkazujące, pytające.
· Potrafię ułożyć zdanie: oznajmujące, rozkazujące i pytające.
· Znam alfabet.
· Umiem uporządkować wyrazy alfabetycznie.
· Umiem utworzyć rodzinę wyrazów.
· Rozpoznaję rzeczowniki ( nazwy rzeczy, osób, roślin, zwierząt).
· Rozpoznaję rodzaj wyrazów.
· Umiem utworzyć wyrazy w liczbie mnogiej i pojedynczej.
· Wskazuję czasowniki (wyrazy oznaczające wykonywaną czynność i stany).
Cel: Potrafię pięknie czytać
NaCoBeZU:
· Czytam prosty tekst płynnie – całymi zdaniami, w dobrym tempie.
· Mówię tekst z pamięci – bez pomyłek i przekręcania wyrazów.
· Mówię w odpowiednim tempie, głośno i wyraźnie.
· Robię przerwy na oddech – zgodnie ze znakami przestankowymi (, . ? !).
· Czytam prosty tekst płynnie – całymi zdaniami, w dobrym tempie.
· Wyrazy czytam całościowo (trudniejsze i dłuższe mogę dzielić na sylaby).
· Wszystkie wyrazy czytam poprawnie.
· Stosuję znaki przestankowe (, . ? !).
· Wszystkie wyrazy czytam poprawnie.
· Stosuję znaki przestankowe (, . ? !).
CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM
Cel: Rozumiem przeczytaną treść.
NaCoBeZU:
· Odczytuję znaki informacyjne, piktogramy, uproszczone rysunki i napisy.
· Dobieram podpisy do ilustracji.
· Rozumiem samodzielnie przeczytane teksty:
· Układam wyrazy i zdania z rozsypanek.
· Układam krótkie teksty ze zdań.
· Podaję tytuł wiersza.· Odczytuję znaki informacyjne, piktogramy, uproszczone rysunki i napisy.
· Dobieram podpisy do ilustracji.
· Rozumiem samodzielnie przeczytane teksty:
- wyciągam z nich wnioski,
- poprawnie odpowiadam na pytania,
- poprawnie układam pytania na podstawie treści,
- wyszukuję w tekście potrzebne informacje,
- wskazuję głównych bohaterów,
- rozwiązuję krzyżówki i inne zadania związane z tekstem.
· Ze zrozumieniem czytam lektury.· Układam wyrazy i zdania z rozsypanek.
· Układam krótkie teksty ze zdań.
RECYTACJA WIERSZY
Cel: Potrafię pięknie recytować.
NaCoBeZU:
· Mówię tekst z pamięci – bez pomyłek i przekręcania wyrazów.
· Mówię w odpowiednim tempie, głośno i wyraźnie.
· Robię przerwy na oddech – zgodnie ze znakami przestankowymi (, . ? !).
OPOWIADANIE USTNE
Cel: Potrafię opowiedzieć przeczytaną treść utworu.
NaCoBeZU:
· Przedstawiam w odpowiedniej kolejności najważniejsze wydarzenia z utworu.
· Uwzględniam wszystkich bohaterów;
· Staram się, żeby opowiadanie miało wstęp, rozwinięcie i zakończenie
· Staram się nie powtarzać tych samych wyrazów po kilka razy
PISANIE
Cel: Potrafię pięknie pisać.
NaCoBeZU:
· Piszę w liniaturze.
· Łączę litery w wyrazy ciągłym i płynnym ruchem.
· Litery mają kształt, wielkość i proporcje zbliżone do wzornika.
· Moja praca jest estetyczna
ORTOGRAFIA
Cel: Potrafię pisać zdania poprawne pod względem ortograficznym i interpunkcyjnym.
Przepisywanie
NaCoBeZU:
· Potrafię starannie przepisać drukowany i pisany tekst.
· Piszę zgodnie z kryteriami pięknego pisania.
· Unikam skreśleń i poprawek.
· Wyraz błędnie napisany przekreślam jedną kreską i zapisuję nad nim
lub obok poprawny.
Pisanie z pamięci
NaCoBeZU:
· Czytam zdanie (zdania, wyrazy) zapamiętując pisownię wyrazów
· Zakrywam zdanie (zdania, wyrazy)
· Piszę zdanie (zdania, wyrazy) z pamięci
· Zdania zapisuję od wielkiej litery i kończę odpowiednim znakiem interpunkcyjnym
· Umiem zastosować sprawdzaną zasadę ortograficzną w pisowni wyrazów
Pisanie ze słuchu
NaCoBeZU:
· Piszę zdanie (zdania) dyktowane przez nauczyciela
· Zdania zapisuję od wielkiej litery i kończę odpowiednim znakiem interpunkcyjnym
· Umiem zastosować sprawdzaną zasadę ortograficzną w pisowni wyrazów
Pisanie z pamięci
NaCoBeZU:
· Czytam zdanie (zdania, wyrazy) zapamiętując pisownię wyrazów
· Zakrywam zdanie (zdania, wyrazy)
· Piszę zdanie (zdania, wyrazy) z pamięci
· Zdania zapisuję od wielkiej litery i kończę odpowiednim znakiem interpunkcyjnym
· Umiem zastosować sprawdzaną zasadę ortograficzną w pisowni wyrazów
Pisanie ze słuchu
NaCoBeZU:
· Piszę zdanie (zdania) dyktowane przez nauczyciela
· Zdania zapisuję od wielkiej litery i kończę odpowiednim znakiem interpunkcyjnym
· Umiem zastosować sprawdzaną zasadę ortograficzną w pisowni wyrazów
GRAMATYKA
Cel: Poprawnie dokonuję analizy i syntezy wzrokowo – słuchowej wyrazów.
Rozpoznaję poznane części mowy.
Rozpoznaję poznane części mowy.
NaCoBeZU:
· Wskazuję dwuznaki i spółgłoski miękkie.· Wskazuję samogłoski i spółgłoski w wyrazie lub zbiorze liter.
· Umiem policzyć głoski i litery w wyrazie, sylabie.
· Umiem policzyć wyrazy w zdaniu, zdania w tekście.
· Dzielę wyrazy na sylaby i głoski.
· Umiem rozpoznać w tekście zdania: oznajmujące, rozkazujące, pytające.
· Potrafię ułożyć zdanie: oznajmujące, rozkazujące i pytające.
· Znam alfabet.
· Umiem uporządkować wyrazy alfabetycznie.
· Umiem utworzyć rodzinę wyrazów.
· Rozpoznaję rzeczowniki ( nazwy rzeczy, osób, roślin, zwierząt).
· Rozpoznaję rodzaj wyrazów.
· Umiem utworzyć wyrazy w liczbie mnogiej i pojedynczej.
· Wskazuję czasowniki (wyrazy oznaczające wykonywaną czynność i stany).
Znam czasy czasownika.
· Umiem rozpoznać przymiotniki (wyrazy oznaczające cechy).
· Umiem rozpoznać przymiotniki (wyrazy oznaczające cechy).
Znam stopnie przymiotnika.
Wiem co to jest zdanie, a co równoważnik zdania.
· Potrafię rozwinąć zdanie pojedyncze.
Rozróżniam zdania pojedyncze i złożone
FORMY WYPOWIEDZI PISEMNYCH
Cel: Potrafię pisać różnorodne wypowiedzi pisemne.
NaCoBeZU:
kilkuzdaniowe wypowiedzi na podany temat
· Potrafię samodzielnie napisać kilka zdań na podany temat.
· Dbam o poprawność gramatyczną, ortograficzną i stylistyczną wypowiedzi.
· Piszę czytelnie i estetycznie.
Cel: Potrafię pisać różnorodne wypowiedzi pisemne.
NaCoBeZU:
kilkuzdaniowe wypowiedzi na podany temat
· Potrafię samodzielnie napisać kilka zdań na podany temat.
· Dbam o poprawność gramatyczną, ortograficzną i stylistyczną wypowiedzi.
· Piszę czytelnie i estetycznie.
ogłoszenie
Jako nagłówek umieścisz słowo: Ogłoszenie
lub Uwaga
W treści ogłoszenia podasz :
a)
od akapitu informację: Co
znaleziono? Co zgubiono? Co się będzie działo?
b)
czas (kiedy?) i miejsce (gdzie?)
c)
wygląd, przebieg wydarzenia
d)
kontakt
Pod spodem umieścisz podpis (imię,
nazwisko, nazwa instytucji)
Zadbasz o poprawność ortograficzną i interpunkcyjną
Zapiszesz estetycznie tekst ogłoszenia
zaproszenie
Jako nagłówek umieścisz słowo: zaproszenie
Pod nim wpiszesz imię i nazwisko adresata zaproszenia;
W treści zaproszenia podasz :
a) od akapitu informację, kto i na jaką uroczystość zaprasza daną osobę,
b) czas i miejsce uroczystości
c) charakter uroczystości;
Pod spodem umieścisz czytelny podpis
Używając zwrotów do adresata piszesz je z dużej litery (Cię, Tobie, Wam);
Zadbasz o poprawność ortograficzną i interpunkcyjną zaproszenia;
Zapiszesz estetycznie tekst zaproszenia;
Jako nagłówek umieścisz słowo: zaproszenie
Pod nim wpiszesz imię i nazwisko adresata zaproszenia;
W treści zaproszenia podasz :
a) od akapitu informację, kto i na jaką uroczystość zaprasza daną osobę,
b) czas i miejsce uroczystości
c) charakter uroczystości;
Pod spodem umieścisz czytelny podpis
Używając zwrotów do adresata piszesz je z dużej litery (Cię, Tobie, Wam);
Zadbasz o poprawność ortograficzną i interpunkcyjną zaproszenia;
Zapiszesz estetycznie tekst zaproszenia;
życzenia
· Formułuję życzenia z okazji świąt.
· Różnicuję treść i formę życzeń ze względu na wiek osoby i stopień zażyłości.
· Stosuję wielką literę w pisowni nazw świąt oraz w pisowni zwrotów grzecznościowych.
· Pamiętam o podpisie na końcu wypowiedzi.
· Dbam o poprawność ortograficzną i interpunkcyjną pracy.
· Praca jest napisana czytelnie, starannie i estetycznie.
· Różnicuję treść i formę życzeń ze względu na wiek osoby i stopień zażyłości.
· Stosuję wielką literę w pisowni nazw świąt oraz w pisowni zwrotów grzecznościowych.
· Pamiętam o podpisie na końcu wypowiedzi.
· Dbam o poprawność ortograficzną i interpunkcyjną pracy.
· Praca jest napisana czytelnie, starannie i estetycznie.
list
List liczy 6-8 zdań.
Zawiera wszystkie elementy listu
a) Miejscowość (w prawym górnym rogu)
b) Datę (w prawym górnym rogu)
c) Nagłówek (na środku)
d) podpis
Ma wstęp, rozwinięcie i zakończenie rozpoczynające się od nowych akapitów.
Zastosowane zwroty grzecznościowe zapisane sa wielką literą.(dopuszczalny 1 błąd)
Praca jest poprawna pod względem językowym (dopuszczalny 1 błąd)
List liczy 6-8 zdań.
Zawiera wszystkie elementy listu
a) Miejscowość (w prawym górnym rogu)
b) Datę (w prawym górnym rogu)
c) Nagłówek (na środku)
d) podpis
Ma wstęp, rozwinięcie i zakończenie rozpoczynające się od nowych akapitów.
Zastosowane zwroty grzecznościowe zapisane sa wielką literą.(dopuszczalny 1 błąd)
Praca jest poprawna pod względem językowym (dopuszczalny 1 błąd)
EDUKACJA MATEMATYCZNA
KLASA 1
Cel: Potrafię pięknie pisać cyfry.
NaCoBeZU:
· Piszę cyfry o kształcie zgodnym
ze wzorem.
· Umieszczam
cyferki we właściwych kratkach i pozostawiam między
nimi równe odstępy.
· Pisząc
dociągam do kratek i nie wychodzę za nie
· Zachowuję
jednakową szerokość cyferek
Cel: Posiadam podstawowe pojęcia,
wiedzę i umiejętności matematyczne.
NaCoBeZU:
· Klasyfikuję obiekty, tworzę
kolekcje i dobieram obiekty z serii.
· Określam
położenie przedmiotów w przestrzeni i względem danego
obiektu.
· Rysuję
drugą połowę figury symetrycznej oraz kontynuuję wzory.
· Rysuję
figury w powiększeniu.
· Rozpoznaję
i nazywam liczby od 0 do 20.
· Znam
znaki: +. -, =, <, >
Cel: Posiadam podstawowe pojęcia,
wiedzę i umiejętności geometryczne.
NaCoBeZU:
· Rozpoznaję
i nazywam figury: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt.
Cel: Poprawnie liczę w pamięci.
NaCoBeZU:
· Układam obiekty w serie rosnące i
malejące, numeruję je.
· Dodaję
i odejmuję w zakresie 20.
· Porównuję
liczby w zakresie 20 z zastosowaniem znaków: < , > , =.
Cel: Stosuję wiedzę i umiejętności
matematyczne w praktyce.
NaCoBeZU:
· Wykonuję
łatwe obliczenia pieniężne.
· Znam
będące w obiegu monety i banknoty w zakresie 20.
· Porównuję
przedmioty cięższe i lżejsze.
· Znam
kolejność pór roku, dni tygodnia, nazw miesięcy.
· Odczytuję
pełne godziny na zegarze w systemie 12- godzinnym.
· Posługuję
się określeniem: godzina.
· Wykonuję
proste obliczenia zegarowe (godzinowe).
Cel: Potrafię poprawnie rozwiązać
zadania tekstowe.
NaCoBeZU:
· Rozumiem
treść zadania tekstowego.
· Wskazuję
co wiemy, a czego szukamy.
· Zapisuję
poprawne rozwiązanie.
· Podaję
właściwą odpowiedź.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz